چطور یک بیزینس پلن برای مهاجرت بنویسیم؟

تبلیغات

چطور یک بیزینس پلن برای مهاجرت بنویسیم؟

چطور یک بیزینس پلن برای مهاجرت بنویسیم؟

 

چالش‌هایی که مهاجران هنگام تلاش برای راه اندازی یک تجارت کوچک با آن روبرو هستند بسیار متنوع است. البته تفاوت‌های فرهنگی، عدم وجود شبکه‌های حمایتی، عدم توانایی در گرفتن وام بانکی و چالش در انتخاب شغلی مناسب در عرصه بین المللی، همگی مشکلات زیادی را به دنبال دارند. اما چالش شماره یک ممکن است عدم برنامه ریزی مناسب برنامه کسب و کار باشد.

بیزینس پلن که به عنوان ابزاری اساسی برای کارآفرینی در نظر گرفته می شود، می‌تواند به معنای واقعی کلمه کسب و کار یک نفر را متحول ساخته یا آن را نابود سازد.

در آغاز کسب و کار خود بیزینس پلن کار خود را طراحی نمایید، تا با سرعت و موفقیت بیشتری به اهداف خود نایل شوید لذا بهتر است در این مسیر از مشاوره بیزینس پلن بهره ببرید.

نحوه نوشتن بیزینس پلن برای مهاجرت

قالب اصلی برای نوشتن بیزینس پلن مشابه است  که شامل بیانیه چشم انداز، یک مأموریت، یک برنامه مالی، یک برنامه بازاریابی و موارد دیگر. شما می‌توانید برای نوشتن بیزینس پلن قالب‌هایی را با سؤالات آسان برای پاسخ به صورت آنلاین پیدا کنید که این امکان را می دهد تا خلاها را پر کنید. اما آیا واقعاً ساده است؟ اگر چنین است، چرا برخی از برنامه‌های تجاری منجر به موفقیت می‌شوند، در حالی که برخی دیگر نه؟ در ادامه مروری بر عناصر اصلی بیزینس پلن عالی ارائه می شود.

چشم انداز و رسالت

نوشتن بیانیه چشم انداز و ماموریت بخش آسان یک بیزینس پلن است. بیانیه چشم انداز در اصل این است که چگونه می‌توان برای مثال در پنج سال آینده پیشرفت داشت. در تعریف چشم انداز، به همه رویاها، اهداف و شغل خود فکر کنید. با فرض افتتاح یک فروشگاه، باید تمامی اطلاعات را در این ارتباط وارد کنید تا اینکه مشکلی در آینده به وجود نیاید.

برنامهریزی برای کارمندان

در نوشتن بیزینس پلن مرحله بعدی به پرسنل مربوط می‌شود. این مورد مشخص می‌کند چه کسی شرکت را اداره می‌کند و نوع کارمندانی را که استخدام خواهید کرد، تعیین می‌کند. همچنین پیش بینی های شما برای رشد آینده از نظر کارمندان را توصیف می کند. غالباً وقتی در حال نوشتن بیزینس پلن هستید، آخرین چیزی که مردم درباره آن فکر می‌کنند این است که "چگونه می توانم با موفقیت کنار بیایم؟" بیشتر توجه خود را به خرید می کنند، اما تعداد کمی از آنها برای آن آماده می‌شوند. باید برای رشد در شغل خود آمادگی داشته باشید.

امور مالی

در هنگام نوشتن بیزینس پلن باید برنامه مالی که شامل بودجه استارتاپی است توجه شود. برنامه مالی مشخص می‌کند برای گشایش درهای شغلی به چه میزان پول نیاز خواهد بود. این مورد به طور معمول شامل امکانات، تجهیزات، مواد و لوازم مورد نیاز در ابتدا می باشد. هنگامی که می‌دانید که چقدر به راه اندازی شرکت خود نیاز دارید، تنها کاری که باید انجام دهید محاسبه پول مورد نیاز برای فعالیت تجاری خود با سود است.

اکنون باید پیش بینی جریان پول را انجام دهید. با استفاده از یک صفحه گسترده، باید بیانیه درآمد / هزینه ایجاد کنید که درآمدها و هزینه‌ها را نشان می دهد. با استفاده از یک صفحه گسترده اکسل، می توانید به سرعت تغییرات جزئی در هزینه‌ها و درآمدها ایجاد کرده و فوراً مشاهده کنید که چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر به دنبال وام بانکی هستید، مرتب نگه داشتن حساب‌ها مهم است، اما بانک‌ها خواهان مشاهده برنامه شما برای بازاریابی و ایجاد مشاغل هستند.

بازار هدف

بعنوان یک برنامه افزودنی در نوشتن بیزینس پلن، تعیین این که چه نقشی در بازاریابی دارید، بسیار مهم است. این قسمت بر جنبه جمعیتی استوار است. آمار جمعیتی نوعی داده است که برای تعیین خریدار محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این آمار معمولاً مبتنی بر سن، نژاد، جنسیت، وضعیت اشتغال، موقعیت مکانی و غیره است.

روانشناسی در تعیین مشتری هدف حائز اهمیت است. روانشناسی در واقع نگرش مشتری، شخصیت، علایق، فعالیت‌ها و نظرات است. ترکیب این دو باعث می شود تا مشتری راحت تر شناسایی شده و فروش آسانتر شود. در تعیین بازار هدف بهتر است از مشاوره بیزینس پلن کمک بگیرید.

تجزیه و تحلیل فعالیت تجاری

قبل از شروع هر کاری در حوزه کسب و کار و تقاضا برای پناهندگی و مهاجرت، تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار از تمامی جهات ایده خوبی است زیرا می‌توانید بیزینس پلن خود را بنویسید. برای کمک به این وضعیت، یکی از اولین کارهایی که می‌توانید انجام دهید ایجاد یک تجزیه و تحلیل SWOT است. در یک صفحه کلمات را بنویسید: نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید. سپس، زیر هر کدام، آنچه را که احساس می‌کنید برای شما و تجارت شما مهم است یادداشت کنید. نقاط قوت و ضعف درونی بوده و به خودتان مربوط می شوند.

در روند نوشتن بیزینس پلن بهتر است تا از نقاط قوت شخصی خود آگاه باشید، اما مهمتر از این، شناخت نقاط ضعف است چون این کار به شما اجازه می دهد تا تمامی مسائلی را که به ارتقای کسب و کار شما کمک کند شناسایی کنید. مثال خوب در این مورد، ضعف در عدم توانایی فروش است. برای کاهش این مسئله به عنوان یک ضعف، می‌توانید استخدام یک فروشنده را در نظر بگیرید و هزینه آن را در بودجه کارآفرینی خود وارد کنید.

فرصت ها و تهدیدها مربوط به نیروهای خارجی است که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید، اما باید از آنها آگاه باشید. اگر تصمیم به راه اندازی یک تجارت را گرفتید، باید یک نیاز در جامعه و فرصتی برای امرار معاش را شناسایی کرده باشید. شما باید به همان اندازه تهدید را در جامعه در نظر بگیرید که ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند، مانند رقبای محلی یا تغییر ساختار کاری در یک موقعیت کاری تثبیت یافته و شناخته شده.

چرا برای ویزای راه اندازی یا کارآفرین اقدام کنید؟

بسیاری از کشورها ویزای سرمایه گذار را ارائه می‌دهند، که اغلب به عنوان وسیله ترجیحی برای به دست آوردن تابعیت از یک کشور مشاهده می شود. این طرح ها، که اغلب به عنوان "ویزاهای طلایی" شناخته می‌شوند، به افراد امکان می دهد مبلغ زیادی پول در پروژه های تعیین شده در ازای دریافت اجازه اقامت و مسیرهای دریافت تابعیت کامل سرمایه گذاری کنند. در حالی که اینها بهترین ضمانت از امکان اقامت و کار در یک کشور را دارند، سطح سرمایه گذاری مورد نیاز یک مانع اساسی است.

در مقابل، ویزاهای راه اندازی یا کارآفرینی برای مشاغل کوچک یا متوسط ​​طراحی شده اند که به دنبال راه اندازی یا گسترش در یک کشور هستند. این ویزا ها کوتاه مدت تر به نظر می رسند، اقامت را هم برای مدت معین و یا بصورت چرخشی انجام می دهند، اما می‌‌توانند مسیری را برای اقامت دائم نیز ارائه دهند. افراد تمایل دارند که موانع بسیار کمتری برای ورود داشته باشند، و معمولاً به یک بیزینس پلن قوی و شواهدی از توانایی پشتیبانی مالی از خود برای یک سال یا بیشتر نیاز دارند.

بیشتر ویزاهای کارآفرین موجود در سرتاسر جهان موقتی است اما در صورت اثبات بودن کارآفرین در نهایت منجر به سکونت خواهد شد (به جز کانادا، که اقامت دائم فوری را فراهم می‌کند). به عنوان یک قاعده کلی، این کشورها برنامه مهاجرت کارآفرینانه را بر اساس منافع اقتصادی ایده تجاری فرد و پروژه ای که برای رشد اقتصادی کشور نشان می‌دهد، ارزیابی می‌کنند. شرایط ورود و تعریف موفقیت در بین کشورها متفاوت است، اگرچه به طور معمول به دو پارامتر اصلی در نظر گرفته می‌شوند:

  1. کارآفرینان و مشاغل آنها برای رسیدن به شرایط ورود و اقامت باید به چه سطحی برسند؟
  2. چقدر سریع موارد بالا اتفاق می افتد؟

اکثر کشورها با در نظر گرفتن سرمایه راه اندازی (میزان و منبع آن) و مشخصات فرد (تحصیلات یا سابقه کار و یا پیشنهاد تجارت)، پتانسیل یک کارآفرین را ارزیابی می‌کنند. نمودار خلاصه برنامه‌های ویزای کارآفرین موجود در سرتاسر جهان می تواند به مطالعه و مقایسه طرح های مختلف کمک کند. این معیارها معمولاً انعطاف پذیر بوده و صلاحیت افراد خاص را آسانتر می‌کند. به عنوان مثال، در نیوزلند ویزای کارآفرینان ویزای کار سه ساله است که در دو مرحله (یک مرحله شروع و مرحله تعادل) کار می‌کند تا کارآفرینان بتوانند در هر زمان واجد شرایط ویزا باشند.

در بیشتر کشورها، صلاحیت تجدید ویزاهای کارآفرین یا تبدیل به اقامت دائم با تعداد مشاغل ایجاد شده توسط استارتاپ و یا سرمایه گذاری اضافی افزایش یافته یا درآمد ایجاد شده در یک بازه زمانی خاص ارزیابی می‌شود. به عنوان مثال، در انگلستان، کارآفرینان برای تمدید ویزا می توانند دو شغل تمام وقت در سه سال ایجاد کنند، در حالی که در سنگاپور، به آنها اجازه اخذ ویزای دو ساله داده می شود. کارآفرینان باید در سال اول و چهار سال خود دو شغل محلی ایجاد کنند. در سال دوم به طور معمول، مهلت دستیابی به این اهداف با امکان شناسایی زودهنگام مشاغل واقعی قابل توجیه است. با این حال آنها می‌توانند با دلسردی از ریسک پذیری و جلوگیری از ایجاد کارآیی در برنامه‌های تجاری خود که منجر به به خطر انداختن وضعیت ویزا می‌شود، پیامدهای مضری برای استارتاپ ها به همراه داشته باشند.



تدوین طرح توجیهی با نرم افزار کامفار

تدوین طرح توجیهی با نرم افزار کامفار

 

آیا شما نحوه نوشتن طرح توجیهی را می‌دانید؟  یک طرح توجیهی طرحی کلی از مهم‌ترین مسائل مربوط به یک ایده کسب و کار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار می‌شود. به عبارت دیگر، طرح توجیهی تعیین می‌کند آیا یک ایده کسب و کار ایده‌ای معقول است یا نه.

طرح توجیهی تمامی اطلاعات ضروری برای طرح کسب و کار را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. طرح توجیهی تمامی اطلاعات ضروری برای طرح کسب و کار را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. هدف از اجرای هر طرح توجیهی کسب سود و منفعت است؛ از اینرو به منظور دست‌یابی به معیار و شاخص مناسب جهت تعیین سوددهی و یا عدم سوددهی طرح‌ها، مجموعه‎ای از شاخص‌های مالی و اقتصادی در طی سال‎ها‎ی قبل توسط کارشناسان و اقتصاددانان بزرگ تعریف و استفاده شده است. هدف از آنالیز مالی طرح امکان‌سنجی در گزارشات توجیهی نیز کسب شاخص‌های مالی و اقتصادی به منظور تصمیم‌گیری صحیح‎ می‎‎باشد. در تجزیه و تحلیل مالی، استفاده از هزینه‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های تولید، درآمد سالیانه پیش‌بینی شده برای طرح و سایر مبانی و مفروضات مورد نیاز برای انجام محاسبات، صورت حساب سود (زیان)، صورت گردش وجوه نقد، ترازنامه پیش‌بینی شده، تهیه و تنظیم‎ می‎‎شود.

معمولاً نوشتن طرح توجیهی توسط یک فرد متخصص در زمینه کسب و کار به تحریر در می آید.  بخش های مختلف طرح توجیهی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • تجزیه و تحلیل مالی که برای مطالعه و تحلیل ابعاد مختلف مسائل مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت می‌گیرد.
  • مطالعه جامع بازار که در آن ابعاد مختلف بازار هدف برای عرضه محصول نهایی طرح توجیهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ابعاد مسائلی مثل کمبودها، بازار هدف، عرضه، تقاضا و باقی موارد را در بر می‌گیرند.
  • توجیه‌پذیری فنی که به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی مثل فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزات تولید و ساختار اجرائی طرح انجام می‌شود.

در نوشتن طرح توجیهی، معمولاً نظر افراد تصمیم گیرنده را به سمت مسیری خاص سوق می‌دهند. بسیاری از اوقات تنها یک مسیر فعالیت وجود دارد، ولی باید تغییراتی در این وضعیت صورت گیرد. لذا باید در روند آماده سازی طرح توجهی باید نکاتی را مد نظر قرار دهید.

کامفار و نگارش طرح توجیهی

کامفار نرم‌افزاریست که برای مطالعات اقتصاد مهندسی مانند امکان‌سنجی و طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی، شبیه‌سازی و تحلیل فرآیندهای مالی بکار می‌رود. این نرم‌افزار توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد تدوین شده ‌است.

طرح تجاری و پیش بینی درآمد و برآورد هزینه پروژه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، زیربنایی، دریانوردی و غیره با استفاده از نرم افزار کامفار انجام می‌پذیرد. نرم افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که سازماندهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسانتر می‌سازد. این نرم افزار بر اساس مطالعات امکان سنجی و یا به عبارتی توجیه‌پذیری و یا قابل اجراء بودن و یا نبودن طرح و مطالعات فرصت‌یابی برای هر طرح صنعتی و معدنی طراحی گردیده است. نتایج این نرم افزار بیانگر جذابیت اقتصادی طرح بر اساس محدود و یا نامحدود بودن بودجه اقتصادی سازمان مجری می‌باشد.

ورودیهایی نرم افزار کامفار در نگارش طرح توجیهی

  • تعریف پروژه
  • برنامه ریزی زمانی (فاز ساخت، فاز بهره برداری)
  • محصولات
  • واحدهای پولی داخلی و خارجی
  • تورم داخلی و خارجی
  • مشارکت‌های داخلی و خارجی
  • نرخ تنزیل سهام دار
  • هزینه‌های ثابت سرمایه گذاری شامل: ( خرید زمین، محوطه سازی و بهبود زمین، کارهای عمرانی و ساختمان‌ها، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه، تجهیزات خدماتی و جانبی کارخانه، حفاظت‌های زیست محیطی، هزینه‌های سربار، هزینه‌های قبل از بهره برداری و هزینه‌های پیش بینی نشده).
  • هزینه‌های تولید شامل: (مواد خام، ملزومات کارخانه، تسهیلات، انرژی، قطعات یدکی مصرف شده، تعمیرات و نگهداری، حق امتیاز، دستمزد، مالیات، هزینه سربار کارخانه، هزینه‌های اداری، هزینه های اجاره بلند مدت، هزینه‌های بازار یابی).
  • برنامه فروش داخلی و خارجی
  • سرمایه در گردش
  • منابع تأمین مالی کوتاه مدت و دراز مدت
  • مالیات، یارانه

خروجی‌های نرم افزار کامفار

  • بررسی‌های مالی
  • برآورد سرمایه‌گذاری ثابت
  • برآورد سرمایه در گردش
  • برآورد هزینه سالیانه تولید
  • برآورد استهلاک سالیانه سرمایه گذاری
  • برآورد کل سرمایه مورد نیاز طرح
  • برآورد قیمت تمام شده به تفکیک هزینه‌ها


.